Artikkelin leipäteksti
Tien kunnossapitoon liittyviä viestejä välitetään tiedoksi urakoitsijalle Palauteväylän ja Tienkäyttäjän linjan kautta. Asiakkaan tekemä ilmoitus tien kunnosta ei ole kuitenkaan työtilaus, jonka perusteella urakoitsija lähtisi heti paikalle suorittamaan työtä. Urakoitsija saattaa esimerkiksi todeta, että tielle asetetut laatuvaatimukset täyttyvät, eikä toimenpiteitä sen vuoksi tarvita, tai toimenpide on suunniteltu tehtäväksi myöhempänä ajankohtana urakkaohjelman mukaisessa aikataulussa. Tässä muutamia esimerkkejä eri tilanteista:
Soratiet
Sorateille on määritelty tarkat laatukriteerit (kuinka paljon kuoppia voi olla, kuinka paljon tie voi pölytä jne.) Soratiellä voi olla jonkin verran kuoppia ja epätasaisuutta, mutta se kuitenkin edelleen täyttää ELY-keskuksen tilaamat laatuvaatimukset. Myös sääolosuhteet vaikuttavat useiden tienhoitotoimenpiteiden toteuttamisaikatauluihin. Esimerkiksi liian märkää tai liian kuivaa soratietä ei voi lanata, sillä lanaaminen vain pahentaisi tilannetta. Lue lisää: Soratie on huonossa kunnossa. Miksi asialle ei tehdä mitään, vaikka asiasta on ilmoitettu jo useaan kertaan?
Päällystetyt tiet
Urakoitsija ei aina paikkaa kaikkia reikiä, joista ilmoitetaan. Ensisijaisesti paikataan liikenneturvallisuuden kannalta vaaralliset reiät, eli sellaiset, joissa auto voi hajota. Jos tie on kauttaaltaan reikäinen, tie tulisi kuntoon vain päällystämällä tie uudelleen. Urakoitsijoilla on mukana tietty määrä massaa, joten se ei välttämättä aina riitä kaikkien reikien paikkaamiseen sillä kertaa. Tällöin paikataan vaarallisimmat reiät ja loput paikataan myöhemmin. Talviaikaan paikataan vain sellaiset reiät, jotka ovat liikenneturvallisuuden kannalta pakko paikata. Lue lisää: Miksi urakoitsija ei paikkaa kaikkia päällysteessä olevia reikiä kerralla?
Talvihoito
Lumen syvyydelle ja liukkaudentorjunnalle on asetettu laatuvaatimukset tien hoitoluokan mukaan. Mikäli tien kunto ei vastaa laatuvaatimuksia, on urakoitsijan hoidettava tilanne kuntoon tietyn ajan kuluessa. Nämä toimenpideajat vaihtelevat esimerkiksi lumenpoistossa päätieverkon kahdesta tunnista vähäliikenteisen tieverkon kahdeksaan tuntiin. Eli mitä korkeampi tien hoitoluokka on, sitä nopeammin se aurataan tai suoritetaan liukkaudentorjuntaa. Vaikeimmissa olosuhteissa tieverkko hoidetaan kuntoon tärkeysjärjestyksessä ja ennalta laaditun suunnitelman mukaan. Pyrypäivinä urakoitsijan koko kalusto on liikkeellä, eikä kaikkia teitä saada hoidetuksi samaan aikaan. Syksyllä sorateille pyritään muodostamaan mahdollisimman pian polannepinta, joka varmistaa turvallisen aurauksen. Lue lisää: Miten maanteitä hoidetaan talvisin? sekä Miksi tietä ei ole aurattu?