Millä perusteella riista-aita rakennetaan?


Artikkelin leipäteksti

Riista-aidan rakentaminen on kallis toimenpide, eikä ELY-keskuksilla ole ollut viime vuosina juuri lainkaan rahoitusta uusien investointien toteuttamiseen. Monissa viime vuosina toteutetuissa riista-aitahankkeissa on ollut mukana korvamerkittyä erillisrahoitusta. Riista-aidan rakentaminen edellyttää tiesuunnitelman laatimista ja usein riista-aitaa varten pitää myös lunastaa maata. Lisäkustannuksia aiheutuu monesti myös riista-aidan rinnakkaistie- ja porttijärjestelyistä.

Riista-aitojen rakentamisessa etusijalla ovat 80 km/h ja 100 km/h nopeusrajoitusalueiden tieosuudet vilkkailla pääteillä (yksi- ja kaksinumeroiset valta- ja kantatiet), joilla on tunnistettu hirvieläinten tienylityspaikka ja onnettomuusriski on arvioitu korkeaksi.

Riista-aitojen vaikutukset liikenneturvallisuuteen ovat melko pienet, sillä useimmiten ongelmat siirtyvät riista-aidan päihin. Suurin osa hirvieläinonnettomuuksista on peurakolareita, joista aiheutuu kyllä omaisuusvahinkoja, mutta ei yleensä loukkaantumisia. Toimenpiteen hyöty-kustannussuhde onkin melko pieni, sillä riista-aidalla ei pystytä vähentämään kovinkaan paljon henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia.

Riistavaara-alueilla korostuu jokaisen tiellä liikkujan vastuullinen käyttäytyminen, kuten nopeusrajoituksien ja muiden liikennesääntöjen noudattaminen.