Miksi suolattiin vaikka tie oli hyvä ajaa eikä liukkaudesta ollut tietoakaan?


Artikkelin leipäteksti

Koska nykyisin pyritään käyttämään mahdollisimman usein ennakkosuolausta, jokainen autoilija ei välttämättä kohtaa liukkautta omakohtaisesti. Tyypillisimmät suolaustilanteet ovat, ennen märän, kostean tai kostuvan tienpinnan jäätymistä tapahtuva ennakkosuolaus sekä ennen lumisadetta tapahtuva suolaus, jonka avulla estetään lumen tamppaantuminen polanteeksi tienpintaan. Myös kuuraantuvia teitä pyritään suolaamaan ennen kuin kuuraa on muodostunut niin paljon, että tienpinnan pito on huonontunut liiaksi. Niissä tilanteissa, jolloin suolataan, on oletettavissa, että keli voi muuttua vaikeaksi.

Kun tie suolataan ennakkoon, on olemassa melko varma tieto siitä, miten sää ja keli lähitunteina kehittyvät. Ennakkosuolausta käytetään erityisesti tilanteissa, joissa syntyvä liukkaus muutoin muodostuisi erittäin ongelmalliseksi. Esim. ns. musta, tai etenkin märkä, jää alijäähtyneen vesisateen aikana ovat todella hengenvaarallisia tiellä liikkuville. Kun toimitaan ennusteen perusteella, myös väärät suolauspäätökset voivat olla mahdollisia.

Ennakkosuolausta käyttämällä suolamäärät saadaan pysymään pienempinä kuin jos suolattaisiin jo jäätynyttä tienpintaa.

Lue lisää: