Varför saltades det fastän vägen var bra att köra på och det inte alls var halt?


Artikkelin leipäteksti

Eftersom man numera så ofta som möjligt försöker salta i förebyggande syfte är det möjligt att alla bilister inte själva upplever halka. De vanligaste saltningssituationerna är saltning i förebyggande syfte utförs innan den våta eller fuktiga vägytan fryser till is samt saltning före snöfall. Med hjälp av detta förhindrar man att snön packas till islager på vägbanan. Man strävar även efter att salta frostiga vägar innan det har bildats så mycket frost att greppet på vägbanan blir alltför dåligt. I de situationer där man saltar kan man anta att väglaget kan bli dåligt.

När vägen saltas i förebyggande syfte har man relativt säker information om hur vädret och vägförhållanden kommer att utvecklas under de närmaste timmarna. Saltning i förebyggande syfte används i synnerhet i situationer där den halka som annars skulle uppstå skulle orsaka stora problem. Till exempel är så kallad svart is eller framför allt blöt is vid underkylt regn en ren livsfara för dem som rör sig på vägarna. När man agerar efter prognoserna, kan det hända att man fattar felaktiga saltningsbeslut.

När man saltar i förebyggande syfte blir saltmängderna mindre än om man saltar en vägyta som redan har frusit.

Läs mer om halkbekämpning och vinterunderhåll av vägar: