Artikkelin ingressi (SEO-kuvaus)
Rakentamista säätelee rakentamislaki. Tarkempia säännöksiä rakentamisesta annetaan asetuksella ja kunnan rakennusjärjestyksellä, jollainen on oltava jokaisessa kunnassa. Rakentamishankkeen aluksi kannattaakin olla yhteydessä kuntaan, ja selvittää esimerkiksi kaava-asiat sekä kunnan lupakäytännöt.
Maantien tai rautatien varteen rakentamisessa tulee huomioida lisäksi ainakin seuraavat asiat:
- Naapurin kuuleminen
- Radan suoja-alue ja tasoristeyksen näkemäalue
- Melu- ja tärinäasiat
- Hulevesien johtaminen
- Louhintatyöt rata-alueen lähellä
- Johdot ja kaapelit rata-alueella
- Rakennustyöt ja muu toiminta rautatiealueella tai sen läheisyydessä
- Puuston poisto rautatien läheisyydessä
Artikkelin leipäteksti
1. Naapurin kuuleminen
Jos kyseessä on uudisrakennus, ja tontti rajoittuu Väyläviraston hallinnoimaan rautatiehen, on Väylävirastoa kuultava naapurina samalla tavalla kuin muitakin naapureita. Lausuntopyyntö lähetetään Väyläviraston kirjaamoon: kirjaamo(at)vayla.fi
2. Rautatien suoja- ja näkemäalue
Rautatien suoja-alue ulottuu 30 metrin etäisyydelle radan raiteen tai, jos raiteita on useampia, uloimman raiteen keskilinjasta, jollei suoja-aluetta ratasuunnitelmassa erityisestä syystä supisteta tai laajenneta enintään 50 metriksi. ) Suoja-alueella ei saa pitää sellaista rakennusta, varastoa, aitaa taikka muuta rakennelmaa tai laitetta, josta tai jonka käytöstä voi aiheutua vaaraa tie- tai rautatieliikenteen turvallisuudelle taikka haittaa radanpidolle (Ratalaki 37§).
Rautatien näkemäalueella ei saa pitää sellaista rakennusta, varastoa, aitaa taikka muuta rakennelmaa tai laitetta, joka näkemäalaa rajoittamalla voi aiheuttaa vaaraa liikenneturvallisuudelle. (Ratalaki 38§)
Rautateiden kohdalla poikkeamista ei usein tarvita. Rautateiden osalta poikkeamislupakäytäntö on seuraava:
- Kaikki radan suoja- tai näkemäalueeseen kohdistuvat rakennuslupa-asiat käsitellään ensin Väyläviraston kannanottona (ns. naapurilausunto). Tämä vastaa nykyistä maankäyttö- ja rakennuslain mukaista naapurilausuntoa.
- Mikäli Väyläviraston kannanotto on puoltava, voidaan rakennuslupa-asiassa edetä ilman ratalain 40 §:n mukaista poikkeuslupaa.
- Mikäli kannanotto on kielteinen, hakija ohjataan täydentämään hakemustaan ja hakemaan ratalain 40 §:n mukaista poikkeuslupaa hankkeelleen.
3. Melu- ja tärinäasiat
Jos rakennat lähelle rautatietä, on huomioitava liikenteen mahdollisesti aiheuttaman tärinä- ja meluhaitat. Kunta on kaavoittajana ja rakennuslupien myöntäjänä vastuussa melun ja tärinän torjunnasta. Kunta saattaa edellyttää esimerkiksi melumittauksen tai melumallinnuksen tekemistä sekä antaa ohjeita rakennuksen sijoittamiseen ja rakenteisiin.
On huomioitava myös se, että vaikka rataliikenne ei nykyisellään aiheuttaisikaan tärinää tai melua, on mahdollista, että tulevaisuudessa rataosalla liikkuu kalustoa, josta seuraa melu- tai tärinäongelmia.
Valtion varoin ei ole mahdollista rakentaa melusuojausta kuin suurimpien tie- tai ratahankkeiden yhteydessä. Kunnat ovat omalta osaltaan tehneet melusuojausta esimerkiksi kaavoituksen yhteydessä. Meluesteitä on joissain paikoissa mahdollista rakentaa myös itse omalla kustannuksellaan.
Lue lisää:
4. Hulevesien johtaminen
Väylävirasto ja ELY-keskukset suhtautuvat kielteisesti muilta alueilta johdettavien hulevesien sekä puhdistettujen jätevesien johtamiseen maanteiden ja rautateiden sivuojiin.
Jos hulevesien määrä ja haitallisuus on vähäistä, voi Väylävirasto harkintansa mukaan kuitenkin sallia vesien johtamisen radan sivuojaan. Mikäli haluat johtaa hulevesiä rata-alueen ojaan, oikea menettelytapa on pyytää lausunto naapurin kuulemisesta ja tarkemmin hulevesien johtamisesta rata-alueen ojaan. Lausuntopyyntö lähetetään Väyläviraston kirjaamoon: kirjaamo(at)vayla.fi Asemakaava-alueella hulevesiasiat kuuluvat kunnan hoidettavaksi.
Lue lisää:
5. Louhintatyöt rautatien läheisyydessä
Rautatien läheisyydessä louhittaessa on noudatettava Väyläviraston ohjetta Louhintatyöt rautatien läheisyydessä (Liikenneviraston ohjeita 23/2013). Louhintatyötä tilaavat ja toteuttavat tahot ovat vastuussa siitä, että louhintatyöt eivät aiheuta vaaraa junaliikenteelle tai vaurioita rautatietä ja sen laitteita. Näiden tahojen on itse määriteltävä se, milloin louhintatyöt voivat vaurioittaa radan rakenteita tai laitteita ja arvioitava louhintatöiden riskit rautatien rakenteille sekä junaliikenteelle. Rataosilla, joilla kulkee sekä henkilö- että tavarajunia, Väylävirasto määrittelee louhinnan turvalliset ajat sekä turvaetäisyydet. Näistä tehdään erilliset turvallisuusohjeet, jotka Väylävirasto hyväksyy.
Lue lisää:
6. Putkien, johtojen ja kaapeleiden sijoittaminen rautatiealueelle
Mikäli rakentamiseen liittyy tarve johtojen, putkien tai kaapeleiden sijoittamiseen radan läheisyydessä, Väyläviraston sivuilla on ohjeistus ratalain 36 §:n mukaisille luville.
Lue lisää:
7. Rakennustyöt ja muu toiminta rautatiealueella tai sen läheisyydessä
Mikäli rakentamistöissä on tarpeen käyttää rautatiealuetta, on siitä sovittava Väyläviraston kanssa. Rautatiealueella työskentely edellyttää aina Väyläviraston lupaa (ratalaki 36 §) ja ratatyöturvallisuuspätevyyttä (Turva). Kaikessa rautatiealueella tehtävässä työssä noudatetaan tällöin kulloinkin voimassa olevia Väyläviraston ohjeita, mm. Radanpidon turvallisuusohjeita (TURO, Väyläviraston ohjeita 29/2019 tai uudempi) sekä Sähkörataohjeita (Liikenneviraston ohjeita 7/2016), jotka ovat saatavilla alla olevan linkin kautta. Kyseiset ohjeet on syytä huomioida työturvallisuuden takia soveltuvilta osin myös silloin kun toimitaan rautatiealueen ulkopuolella, mutta sähköradan välittömässä läheisyydessä.
Lue lisää:
8. Puuston poisto rautatien läheisyydessä
Mikäli rakentamisen yhteydessä poistetaan sellaisia puita, jotka kaadettaessa voivat ulottua radalle sen rakenteita vaurioittaen, tulee ennen puiden kaatamista olla yhteydessä rataisännöitsijään. Yhteydenottopyynnön puunkaatoasioissa voit jättää Liikenteen asiakaspalveluun.