Artikkelin leipäteksti
Lumenpoisto laiturialueilta pyritään tekemään ennen matkustajaliikenteen alkua.
Joskus lunta sataa niin paljon, että sen poistaminen lumikolalla ei ole mahdollista. Turvallisuussyistä lumenpoistoa ei saa tehdä isommilla koneilla junien liikennöidessä. Koneelliseen lumenpoistoon rata-alueelta tarvitaan Rataliikennekeskuksen työlupa, eikä niitä yleensä myönnetä vilkkaan liikenteen aikana. Vilkkailla asemilla se tarkoittaa, että luvan saa käytännössä vain yöaikaan. Myöskin matkustajien turvallisuus laiturialueilla on varmistettava.
Varsinkin lumimyräkkäpäivinä ja niiden jälkeen on laiturialueilla saatetaan joutua kahlaamaan lumessa. Lumenpoisto tehdään heti, kun se on mahdollista.
Mitä muita toimenpiteitä laiturialueiden kunnossapitoon kuuluu?
Laiturialueiden kunnossapitoon kuuluvat lumenpoisto, roskien kerääminen ja viheralueiden hoito. Laiturialueiden kunnossapidossa töiden ajoituksessa otetaan huomioon aikataulujen mukainen junaliikenne ja matkustajien turvallisuus.
Laiturialueita hoitavat Etelä-Suomessa RTH ja Infraroad (yhteystiedot ja vastuualueet, pdf) ja muilla alueilla laiturialueiden hoidosta vastaavat ratojen kunnossapitäjät (ks. alueelliset yhteystiedot. Asemat välillä Pohjois-Haaga–Leinelä ovat Helsingin ja Vantaan kaupunkien hoidossa, lukuun ottamatta lentoaseman asemaa, joka on Väyläviraston vastuulla.
Useita vastuutahoja
Asemarakennuksen, asemalle vievien kävelyteiden ja laiturien kunnossapito on useiden tahojen vastuulla. Laiturialueet kuuluvat Väyläviraston vastuulle, asemarakennus joko VR:lle tai Väylävirastolle ja kävelytiet joko kunnalle tai Väylävirastolle.
Lue lisää aiheesta: