Artikkelin leipäteksti
Man strävar efter att utföra snöröjning i perrongområden innan passagerartrafiken startar.
Ibland snöar det så mycket att det inte är möjligt att ta bort snön med snösläde. Av säkerhetsskäl får snöröjningen inte utföras med större maskiner medan tågen är i trafik. För maskinell snöröjning i banområdet krävs ett arbetstillstånd av bantrafikcentralen och dessa utfärdas vanligen inte när det är livlig trafik. På livliga stationer innebär det att tillståndet endast utfärdas för nattetid. Dessutom måste resenärernas säkerhet tryggas på perrongområdena.
I synnerhet under och efter snöoväder kan det hända att man måste pulsa i snön på perrongområdena. Snöröjningen utförs genast då det är möjligt.
Vad ingår i plattformsområdenas underhåll?
I plattformsområdenas underhåll ingår snöröjning, sophämtning och skötsel av grönområden. Vid underhåll av plattformsområden tas hänsyn till reguljär passagerartrafik och passagerarsäkerhet.
I Södra Finland sköts plattformsområdena av RTH och Infraroad och i övriga områden av spåroperatörerna. Mellan Norra Haga, Vandaforsen och Lejle är stationerna på stadens ansvar, med undantag för flygplatsstationen, som är på Trafikledsverkets ansvar.
Flera ansvarstagare
Underhåll av stationsbyggnaden, gångbanor som leder till stationen och plattformarna ligger på flera parters ansvar. Plattformsområdena är på Trafikledsverkets ansvar, stationsbyggnaden på VR:s eller Trafikledsverkets ansvar och gångbanorna på kommunens eller Trafikledsverkets ansvar.
Läs mer om ämnet:
- Underhåll av plattformsområden (Trafikledsverket)
- Arbetsfördelningen inom banunderhållet (Trafikledsverket)