Artikkelin leipäteksti
Soratien auraus on varsinkin alkutalvesta joskus haastavaa. Kaikkien sorateiden syysmuokkausta ei aina ehditä tekemään ennen pakkasten tuloa, jos syksyllä ei ole suotuisia keliolosuhteita sorateiden tasaukselle. Joskus taas tienpinta ehtii pehmentyä syysmuokkauksen jälkeen sateisen syksyn ja yleistyneen syyskelirikon vuoksi. Näissä tilanteissa soratien pinta jäätyy epätasaiseksi tai pinta voi olla vielä sula, eikä siihen ole ehtinyt muodostua polannetta.
Etenkin sorateillä talven ensimmäisen auraus on usein haasteellinen, joten työ pitää tehdä varovaisuutta noudattaen. Aura voi aiheuttaa tällöin helposti tien pintaan epätasaisuutta ja vaurioita. Jos tie aurattaisiin normaalisti, auran terä veisi mennessään sorat. Vaarana olisi, että auran terä tökkäisi sorapintaan niin, että se rikkoontuisi. Kyse on myös työturvallisuusasiasta.
Sorateille pyritään tekemään talven alussa tasainen polannepinta mahdollisimman pian. Joskus haasteena on edellä kuvattu alustan epätasaisuus. Aina sorateitä ei myöskään päästä auraamaan ensimmäisten joukossa, sillä hoitotoimet kohdistetaan ensin vilkkaammalle tieverkolle. Tällöin liikenne saattaa polkea lumen epätasaisesti soratien pinnalle. Näistä syistä soratien ajomukavuus saattaa olla huono alkutalvesta.
Tilanteessa tarvitaan malttia ja varovaisuutta tienkäyttäjältä. Ajonopeutta on hiljennettävä keliolosuhteiden mukaan. Yleisen rajoituksen maanteillä suurin sallittu ajonopeus on 80 km/h, mutta olosuhteisiin sopiva ajonopeus voi olla tätä huomattavastikin alhaisempi. Yleensä sorateiden tilanne kuitenkin paranee talven edetessä, ja polannepinta saadaan tasaisemmaksi.
Lisätiedot: