Miksi tietä ei ollut aamulla töihin lähtiessä vielä aurattu?


Artikkelin ingressi (SEO-kuvaus)

Teiden auraus perustuu lumen paksuuteen. Kun lunta on satanut tietty määrä, aura-auto lähtee reitilleen kellonajasta riippumatta. Erityisesti pitkään jatkuneen runsaan lumisateen aikana on tilanteita, jolloin aura-auton reittien loppupuolella olevien teiden auraus saattaa viivästyä, eikä kaikkia teitä ehditä auraamaan ennen aamun työmatkaliikenteen alkamista.

Artikkelin leipäteksti

Vilkkaimmat tiet (päätiet) aurataan ensin ja sitten siirrytään vähäliikenteisemmille teille. Tavoitteena on, että vilkasliikenteisillä teillä ja kävely- ja pyöräilyväylillä lunta ei saisi olla kuin muutama senttimetri. Lumisateen loputtua lumi on poistettu pääteiltä parissa tunnissa ja ja kävely- ja pyöräilyväyliltä pääosin viimeistään neljän tunnin kuluttua. Vähäliikenteisillä teillä voi lunta olla kymmenen senttiä. Näiden teiden pitäisi olla aurattuina 6-8 tunnissa. Poikkeuksellisten sääolosuhteiden aikana teiden normaalit laatuvaatimukset eivät ole voimassa.

Lumen syvyydelle on asetettu laatuvaatimukset tien hoitoluokan mukaan. Mikäli tien kunto ei vastaa laatuvaatimuksia, on urakoitsijan hoidettava tilanne kuntoon tietyn ajan kuluessa. Nämä toimenpideajat vaihtelevat päätieverkon kahdesta tunnista vähäliikenteisen tieverkon kahdeksaan tuntiin. Eli mitä korkeampi tien hoitoluokka on, sitä nopeammin se aurataan. Vaikeimmissa olosuhteissa tieverkko hoidetaan kuntoon tärkeysjärjestyksessä ja ennalta laaditun suunnitelman mukaan.

Lue lisää: