Artikkelin pääkuva
Artikkelin leipäteksti
Om du på en av statens landsvägar upptäcker ett trafikfarligt problem, ska du ringa Vägtrafikantlinjen, tfn 0200 2100 (24 h/dygn). Därifrån förmedlas ditt meddelande vidare till entreprenören, som vidtar åtgärder enligt Trafikledsverkets kvalitetskrav. Meddelandet skickas även till övervakaren av entreprenaden för kännedom. Anmälningar som bör göras till Vägtrafikantlinjen är till exempel farlig halka, vatten som stiger upp på vägen och ett tungt fordon som fastnat. Det lönar sig att ladda ned applikationen 112 till mobiltelefonen. Genom den kan du ringa Vägtrafikantlinjen med kartpositionering.
Observera att samtalet till Vägtrafikantlinjen inte är en arbetsbeställning – vägarna underhålls i prioritetsordning i enlighet med deras underhållsklass. På till exempel mindre livligt trafikerade vägar kan halkbekämpning och andra underhållsåtgärder dröja flera timmar. Huvudvägar och andra livligt trafikerade vägar underhålls skyndsamt.
Om du vill ge respons på vägens skick eller underhållet av den, ska du kontakta Trafikens kundservice. Du kan lämna ett meddelande i Palauteväylä dygnet runt. Palauteväylä finns även i applikationen Liikennetilanne (Trafikläget), som du kan ladda ned till din mobiltelefon från applikationsbutiken.
Trafikens kundservice handlägger kontakter som tagits via Responskanalen på vardagar kl. 8–16. Vår chattkanal betjänar på vardagar kl. 9–15 på NTM-centralernas trafikrelaterade webbplatser och portalen Responskanalen. Den virtuella kundrådgivaren betjänar dygnet runt i chatten. Ärendehantering per telefon kan göras på vardagar kl. 9–15, tfn 0295 020 600. Samtalen kostar som ett vanligt telefonsamtal (lna/mta).
Respons på kommunernas gatu- och vägnät kan du lämna till kommunen. För underhållet av enskilda vägar ansvarar vägens väglag.