Voinko saada korvausta, jos myöhästyn junasta virheellisen tai puutteellisen matkustajainformaation vuoksi?


Artikkelin leipäteksti

Fintraffic tai Väylävirasto ei korvaa junasta myöhästymisestä aiheutuneita taloudellisia vahinkoja.

Raideliikennevastuulain mukaan Väyläviraston korvattavaksi voivat kuulua vain esine- ja henkilövahingot, mutta eivät taloudelliset vahingot. Väylävirasto ei siis korvaa junalipun hintaa eikä esimerkiksi taksimatkaa, vaikka myöhästymisen syy olisi Väyläviraston hankkima matkustajainformaatio. Fintraffic ei ole myöskään korvausvelvollinen, koska matkustajan ja liikenneohjausyhtiön välillä ei ole sopimussuhdetta.  Korvaushakemukset tulee osoittaa sille taholle, josta matkalippu on ostettu.

Laiturialueiden näyttötauluilla ja kuulutuksissa esitetään junan arvioitu lähtöaika. Arvioitu lähtöaika on parhaimmillaankin vain arvio, ja saattaa erota muutamalla minuutilla varsinaisesta toteutumasta.

Junat voivat lähteä asemalta ennen ilmoitettua arvioitua lähtöaikaa veturinkuljettajan päätöksellä. Tämä tieto ei välttämättä päivity asemalla oleville ilmoitusnäytöille. Juna ei kuitenkaan voi lähteä ennen aikataulun mukaista aikaa.