Artikkelin leipäteksti
På vintern i Finland måste man förbereda sig på många olika väderomständigheter, allt från sakta nedsinglande snöfall till kraftiga snöoväder. Oberoende av hur snöfallet ser ut, arbetar entreprenörer med det på landsvägarna och de ansvarar för vägarnas underhåll och skötsel. Entreprenörernas plogbilar sätter igång då det har snöat en viss mängd. De livligast trafikerade vägarna plogas först. Därefter går turen till de mindre vägarna i det lägre vägnätet. Plogordningen bestäms av underhållsklasserna, som landsvägarna är indelade i, eftersom man inte kan ploga alla vägar samtidigt.
Underhållsklasserna definierar i vilket skick vägen ska vara i på vintern. Dessutom är underhållsklasserna en mätare för hur snabbt man vidtar åtgärder då vädret blir sämre. Underhållsklassen bestäms till exempel utgående från trafikmängd och vägens trafikmässiga betydelse. Snön plogas bort inom vissa tidsfrister och landsvägarna prioriteras i förhållande till vilket parti som gås igenom först och vilket gås igenom sist. 30 procent av trafiken går på vägarna med den högsta underhållsklassen, men ibland kan plogtiden vara lång.
Väganvändarna måste ha tålamod, eftersom allas närmaste väg inte kan vara den första vägen som plogas och avstånden mellan entreprenaderna kan vara långa. Ju högre vägens underhållsklass är, desto snabbare plogas den. Målet är att det på livligt trafikerade vägar ska vara jämnt och bra att köra dygnet runt. Detta garanterar förutsägbarhet för näringslivet och en smidig trafik till arbetsplatserna i närheten av tätorterna. Livliga gång- och cykelvägar, som används till exempel av skolelever, underhålls också snabbt.
När snön singlar ned sakta är målet att det på bilvägar och gång- och cykelvägar med livlig trafik ska finnas endast några centimeter snö. Under normala omständigheter finns det inte mer än ett par centimeter snö på livliga vägar, och efter plogningen är vägarna i huvudsak barlagda. Om man dock rör sig på mindre livliga vägar, kan omständigheterna vara annorlunda jämfört med huvudvägarna. På sådana vägar får det under normala omständigheter finnas cirka fem centimeter snö innan underhållsåtgärder vidtas. Eftersom underhållsrundorna på dessa vägar är långa, kan det ansamlas snö på vägen i också större mängder innan plogbilen hinner dit. Föraren ska också anpassa sin körhastighet till det rådande vädret.
I händelse av ett snöoväder måste man komma ihåg att ha tålamod i trafiken och på tågstationer
På vintern kan vädret slå om exceptionellt snabbt. När det snöar mycket, utför entreprenören arbetet av alla krafter med hela vagnparken. Vid snöoväder går det dock inte att underhålla vägarna i enlighet med de normala kvalitetskraven. I de svåraste omständigheterna plogar man vägnätet i prioritetsordning och enligt en på förhand utarbetad plan. Om det kraftiga snöfallet fortsätter länge, kan till exempel plogningen av slutdelen av plogbilens rutt fördröjas. Även på huvudvägarna kan det ibland vara dåligt väglag, eftersom underhållet tar sin lilla tid i svåra väderomständigheter. Vägnätets viktigaste vägar underhålls dock i ordning först av alla.
Vid sådant väglag är vanligen entreprenörens hela vagnpark i bruk och sköter vägunderhållet. Eftersom livligt trafikerade vägar i huvudsak hålls barlagda även på vintern, är entreprenörens underhållsrunda förhållandevis kort på dessa vägar. På mindre livligt trafikerade vägar är underhållsrundan å sin sida i genomsnitt cirka 70 kilometer och vid dåligt väder tar den längre tid att köra. På dessa vägar orsakar hård vind eller kraftigt snöfall att flera centimeter snö ansamlas på vägen under underhållsrundan, även om vagnparken skulle vara i trafik hela tiden.
Även på tågstationernas perronger är stora snömängder en utmaning, eftersom maskinell snöröjningen av säkerhetsskäl ofta inte får utföras dagtid på perrongerna. Det är inte heller möjligt att utföra manuell snöröjning.
Borttag av snövallar, brevlådor som gått sönder, plogning av hållplatser och rensning av vägtrafikmärken
I samband med plogning av landsväg kan det hända att det vid väganslutningar har bildats snövallar. Borttag av snövallar hör till anslutningens ägare. Anslutningsinnehavaren måste komma ihåg att man vid borttag av snövallar inte får orsaka fara för den övriga trafiken eller underhållet av landsvägen. Om det är fråga om en gatuanslutning, ansvarar kommunen för underhållet av gatan. Vid plogning kan det ibland hända att en brevlåda av misstag går sönder, eftersom de är svåra att se i mörker och i snöyra. Posti ansvarar för ersättning av sådana skador som orsakats av normalt underhåll av allmän väg.
När du står och väntar på en buss, kanske du funderar över varför hållplatsen inte har plogats. Hållplatser plogas först efter att snöfallet har upphört och efter att den faktiska vägen har plogats. Vid ringa snöfall kan hållplatsen tillfälligt lämnas oplogad. Vissa av de mer livligt trafikerade hållplatserna plogas dock på samma sätt som vägarna.
Entreprenören rensar vägmärken på snö så snabbt som det är möjligt. Vid rensningen prioriteras sådana vägmärken som är viktiga med tanke på trafiksäkerheten. Rensningen utförs även vid snöoväder. Det lönar sig dock att komma ihåg att viktiga vägmärken, såsom hastighetsbegränsningsmärken, kan vid kraftigt snöfall täckas på nytt, eftersom entreprenörens underhållsrunda kan dröja.