Artikkelin leipäteksti
Urakkavaatimuksissa edellytetään, että urakoitsija on tietoinen tiestön tilasta. Urakkaa ei edes pystyisi hoitamaan ilman, että urakoitsijalla on tuntuma tiestön kuntoon. ELY-keskusten maanteiden hoidon projektipäälliköt tekevät pistokoeluonteista valvontaa. Laajan tieverkon takia ei jokaista urakkaa voida valvoa jatkuvasti paikan päällä. Yksittäisellä maanteiden hoidon projektipäälliköllä on keskimäärin n. 2 000 km maanteitä valvottavanaan.
Tiestötarkastusten painopiste vaihtuu kulloistenkin sääolojen mukaisesti. Esimerkiksi kelirikkoaikaan ja sateisina syksyinä urakoitsijat kiertävät useammin tarkastamassa sorateiden kuntoa. Urakoitsijat tekevät tarkastuskäyntejä useammin juuri huonokuntoisemmilla teillä, jotta niistä säilyy ajantasainen tieto. Huonokuntoisemmilla teillä tilanne voi muuttua nopeastikin. Siksi niitä priorisoidaan tarkastuksissa. Teiden tarkastuskäyntien välissä ei ole millään tiellä montaa viikkoa.