Minne voi ilmoittaa tien kunnosta?


Jos havaitset valtion maantiellä liikennettä vaarantavan ongelman, soita Tienkäyttäjän linjalle, puh. 0200 2100 (24 h/vrk). Sieltä viestisi välitetään edelleen urakoitsijalle, joka ryhtyy toimiin Väyläviraston asettamien laatuvaatimusten mukaisesti. Viesti menee tiedoksi myös urakanvalvojalle. Tienkäyttäjän linjalle kuuluvia ilmoituksia ovat esimerkiksi vaarallinen liukkaus, tielle nouseva vesi tai kiinni juuttunut raskas ajoneuvo. Puhelimeen kannattaa ladata 112-sovellus, jonka kautta pääsee soittamaan Tienkäyttäjän linjalle karttapaikannuksen kanssa. 

Huomioithan, että soitto Tienkäyttäjän linjalle ei ole työtilaus - tiet hoidetaan niiden hoitoluokan mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä. Esimerkiksi vähäliikenteisellä tiellä liukkaudentorjuntaa tai muita hoitotoimenpiteitä voi joutua odottamaan useita tunteja. Päätiet ja muut vilkkaat tiet hoidetaan kiireellisesti.

Jos haluat antaa palautetta tien kunnosta tai hoidosta, ota yhteyttä Liikenteen asiakaspalveluun. Voit jättää viestin Palauteväylässä ympäri vuorokauden. Palauteväylä löytyy myös Liikennetilanne-sovelluksesta, jonka voit ladata puhelimesi sovelluskaupasta. 

Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee Palauteväylän kautta saapuneita yhteydenottoja arkipäivisin klo 8-16.  Chat-kanavamme palvelee arkipäivisin klo 9-15 ELY-keskusten liikenne-aiheisilla verkkosivuilla ja Palauteväylä-portaalissa. Virtuaaliagentti palvelee chatissa ympäri vuorokauden. Puhelimitse asiointi on mahdollista arkisin klo 9–15, p. 0295 020 600.  Puhelut maksavat normaalin puhelinmaksun verran (pvm/mpm).

Kuntien katu- ja tieverkon hoidosta voit antaa palautetta kuntaan. Yksityisteiden hoidosta vastaa tien tiekunta.

Ota yhteyttä: