Millainen kapasiteetti saaristoliikenteessä on ja onko saaristoliikenteessä pullonkauloja?


Saaristossa liikkuessa on hyvä ottaa huomioon maantielauttojen mahdollinen rajallinen kapasiteetti ja ruuhkat. Lisäksi kannattaa huomioida Saaristotien (mt 180) liikennejärjestelyt matkojen aikataulutuksessa.  

Parainen-Nauvo-lauttapaikalla on tällä hetkellä hyvä kapasiteetti myös ruuhka-aikoina. Elektraan ja Alteraan mahtuu kerralla 90 henkilöautoa ja lauttojen maksimikantavuus on 450 tonnia.

Nauvo-Korppoo - lauttapaikalla tehdään alusmuutoksia 6.6.2024 alkaen. Vartsalan lauttapaikalla tällä hetkellä liikennöivä lossi L-198 muutetaan sähkölossiksi ja siirretään Nauvo-Korppoo reitille. Lauttapaikalla nykyisin osa-aikaisesti liikennöivä lossi L-197 muutetaan sähkölossiksi ja se jatkaa lauttapaikan toisena lossina aiempaa pidemmällä liikennöintikaudella. Lauttapaikan liikenteen sujuvuus paranee merkittävästi vuorotiheyden ja välityskyvyn muutosten myötä. Kesäkaudella vuoromäärä nousee noin 40 % aiempiin kesiin verrattuna. Myös touko-syyskuun aikana vuoromäärä kasvat yli 20 %. 

Kustavi-Iniö-lauttapaikalla ensimmäiseen lauttaan ei välttämättä aina mahdu kyytiin ja vuorovälit ovat pitkiä.

Kannattaa myös huomioida, että Utön yhteysalusreitti on ruuhkainen sesonkiaikaan.

Uudet lautat ja lossit ovat kapasiteetiltaan aiempaa suurempia ja parantavat liikenteen välityskykyä huomattavasti. Lisäksi uusien alusten kansijärjestely sekä lauttarantojen uudet liikennejärjestelyt mahdollistavat myös ajoneuvojen nopeamman purun ja lastauksen, mikä osaltaan vähentää ruuhkautumista. 

Huomioi myös Saaristotien liikennejärjestelyt matkan aikataulutuksessa

Saaristotiellä (mt 180) on tällä hetkellä liikenteen sujuvuutta heikentäviä liikennejärjestelyjä, jotka kannattaa ottaa huomioon saaristoon suunnatessa. Matkojen viivästykset Saaristotiellä kertautuvat helposti, jos on matkalla lauttayhteyksillä kauemmas saaristoon.

Saaristotiellä (mt 180) on käynnissä kaksi suurta tietyömaata, kun Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillat uusitaan. Tietyömaiden kohdalla on alennettu nopeusrajoitus 50 km/h ja lisäksi on muita työmaanaikaisia liikennejärjestelyjä. Ajantasaiset tiedot työmaiden liikennejärjestelyistä kannattaa tarkistaa etukäteen hankkeen verkkosivuilta. Lisäksi Kirjalansalmen sillalla on raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuva liikennejärjestely, joka voi vaikuttaa myös henkilöautoliikenteen sujuvuuteen. 

Saaristotien alkupäässä liikennemäärät ovat suuret ympäri vuoden, mutta kesäaikaan liikennemäärä lisääntyy entisestään. Matkojen viivästykset kertautuvat helposti, jos on matkalla lauttayhteyksillä kauemmas saaristoon. Kannattaakin varata riittävästi aikaa matkan alkupäähän ja huomioida Saaristotien liikennejärjestelyt matka-ajassa.

Saariston rengastien aukioloaikaa pidennetään kesällä 2024

Varsinais-Suomen ELY-keskus on päättänyt pidentää tämän vuoden yhteysalusyhteyksien liikennöintiä viikolla niin, että rengastiet ovat kauttaaltaan kierrettävissä 10.5.–8.9.2024. Yhteysalusreitit, jotka määrittelevät mahdollisuutta kiertää Saariston rengastien kauttaltaan, ovat MS Antonia Houtskarin ja Iniön välillä sekä MS Östern Nauvon ja Rymättylän välillä.